Achillespeesklachten

Achillespeesklachten

Wat is een achillespeesblessure?

Heeft u pijn onder uw kuitspier of aan de achterkant van uw hiel/hak? Dan is dit waarschijnlijk een achillespeesblessure. Vooral bij sporten zoals bijvoorbeeld hardlopen, voetbal, tennis en badminton komt er een hoge piekbelasting op de achillespees, waardoor een blessure al snel kan ontstaan.

De achillespees is de pees van de kuitspieren en zit vast aan de hiel / hak. Als uw hiel scheef staat bij het staan of lopen zal de scheefstand bij het sporten meestal groter worden en komt er te veel rek op de pees wat een blessure kan veroorzaken. Op de achillespees kan tijdens het sporten wel 6 tot 8 keer het lichaamsgewicht aan trekkracht ontstaan waardoor de pees erg gevoelig is voor blessures.

Waardoor kunnen achillespees klachten/blessures ontstaan?

Bij achillespeesklachten ervaart men klachten aan de pees die de kuitspieren met het hielbeen verbindt. De kuitspieren zijn erg sterk, waardoor de trekkracht op de achillespees enorm groot kan worden, zeker bij lange, zware belasting zoals bij hardlopen. De trekkracht moet zo gelijkmatig mogelijk over de pees verdeeld worden, om blessures te voorkomen. Indien de stand van het hielbeen niet recht is, ontstaat een hoek tussen het hielbeen en het onderbeen, waardoor er aan één kant harder aan de achillespees wordt getrokken dan aan de andere kant. Dit veroorzaakt een overbelasting van de pees, en bij langere overbelasting, kan de pees zelfs ontstekingsverschijnselen gaan vertonen. Door een foutieve stand van het hielbeen kan ook pijn in de kuitspier ondervonden worden.


Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Scheefstand van de enkel of hak
  • Verkeerde schoenen (slechte demping of instabiel)
  • Verkeerd looppatroon
  • Door de ondergrond waarop gesport wordt
  • Doorgezakte voeten
  • Platvoeten
  • Holvoeten
  • Bij een beenlengteverschil of een draaiing van uw bekken

Welke behandelmethodes zijn er?

De sportpodotherapeut achterhaalt de oorzaak van de klachten door een gericht sportpodotherapeutisch onderzoek uit te voeren. Bij een standsafwijking, kunnen de klachten opgeheven worden door middel van sportpodotherapeutische steunzolen. Bij klachten die ontstaan zijn door overbelasting, is het van belang om rust te houden en de achillespees te rekken. Soms kan het voldoende zijn om voor korte periode de achillespees in te tapen.

Hoe kun je achillespeesblessures voorkomen?

Besteedt vóór en na een sporttraining voldoende tijd aan een goede warming-up, maar ook een cooling-down aan het einde van de training. Met lichte rekoefeningen blijft de achillespees soepel en wordt de kans op een blessure een stuk kleiner.