Tennis en blessures

Met zo'n 600.000 leden heeft de Nederlandse Tennisbond (KNLTB), na het voetbal, de meeste leden. Tennis is een belastende sport voor enkels en knieën, wat blijkt uit de 130.000 blessures die ieder jaar ontstaan tijdens het tennissen. Maar liefst 13% van alle tennisblessures bevindt zich aan de enkels en 17% aan de knie. 21% van alle tennisblessures zijn een direct gevolg van fysieke overbelasting. Deze blessures kunnen ontstaan door verschillende factoren zoals een foutieve voetstand en looppatroon, verkeerd schoeisel, verkorte spieren en een slechte warming-up en/of cooling down.

Zoals reeds eerder aangegeven bevindt zich 17% van de klachten aan de knie en 13% aan de enkels. Hieronder hebben we een korte opsomming gemaakt van de meest voorkomende tennisblessures.

Veelvoorkomende enkel- en hielblessures zijn:

  • Achillespeesontsteking (achillestendinitis)

  • Verzwikte enkel (inversie- of eversie trauma)

  • Fasciitis plantaris

  • Morbus Sever bij jongeren

Tennis en knieblessures

  • Springersknie (apexitis patelae)

  • Osgood schlätter bij jongeren

  • Overbelasting aan binnen- of buitenzijde van de knie

Andere veel voorkomende tennisblessures

  • Hamstring blessures

  • Kuitblessures

  • Springschenen (mediaal tibiaal stresssyndroom)

Waardoor ontstaan tennisblessures?

  • Afwijkend looppatroon 

  • Conditie

  • Ondergrond

  • Techniek

  • Trainingsschema (opbouw en intensiteit)

  • Verkeerde tennisschoenen

  • Verkeerde voetstand 

Tennisblessures genezen

We kunnen voor deze blessures verschillende therapiemogelijkheden toepassen. Welke van de therapiemogelijkheden het beste toegepast kan worden zal blijken uit een uitgebreid  podotherapeutisch sport onderzoek. In het onderzoek wordt gekeken naar uw trainingsintensiteit, ondergrond, techniek, schoenen en er zal een lichamelijk onderzoek worden gedaan naar houding en beweging. In verschillende gevallen wordt er gekozen voor zooltherapie om de klachten te behandelen. Schoenadvies, kinesio- of sporttaping, spierversterkende en/of spierverlengende oefeningen zijn ook vaak een belangrijke factor.