Wandelen en blessures

Wandelen is een goede manier om fit te blijven, echter als je niet gewend bent om veel of langer te wandelen kunnen er blessures ontstaan. Deze wandelblessures zijn over het algemeen overbelastingsblessures welke geleidelijk ontstaan. Er komt dan teveel belasting over langere periode op het lichaam dan dat het lichaam aan kan. Deze problemen verdwijnen doorgaans tijdens de warming-up. Wanneer je onvoldoende maatregelen neemt of verkeerd schoeisel draagt zal het herstel tussen de trainingen langer duren en zal de blessure in de loop van de tijd verergeren.

Waardoor ontstaan wandelblessures?

De meeste wandelblessures ontstaan door overbelasting. Niet voor niets dat wandelblessures vaak ontstaan bij mensen die net begonnen zijn met wandelen, trainen voor een wedstrijd of veranderen van ondergrond. De meest voorkomende wandelblessures zijn hielspoor, achillespees blessures, knieklachten en pijnlijke voorvoeten.

Wandelblessures genezen

We kunnen voor deze blessures verschillende therapiemogelijkheden toepassen. Welke van de therapiemogelijkheden het beste toegepast kan worden zal blijken uit een uitgebreid  podotherapeutisch sportonderzoek. In het onderzoek wordt gekeken naar uw trainingsintensiteit, looptechniek, schoenen en er zal een lichamelijk onderzoek worden gedaan naar houding en beweging. Daarnaast worden de wandelschoenen uitvoerig bekeken, om te zien of de schoen wel bij de voet en bij het wandelen past.