Warming-up

Zorg voor een goede warming-up. Dit zorgt ervoor dat het lichaam, de spieren en pezen worden opgewarmd. Door de hogere temperatuur wordt het spierweefsel soepeler en kunnen deze een grotere rek weerstaan. Ook zorgt een warming-up voor een betere doorbloeding in de spieren, bevordert het de stofwisseling en zorgt het voor een betere zuurstofopname. De sportprestatie die geleverd moet worden, zal door een goede warming-up toenemen en de kans op sportblessures verkleinen. 

Oefeningen

Je kunt met rekoefeningen en spierversterkende oefeningen bepaalde klachten beperken, verhelpen en voorkomen.
Klik op onderstaande link voor oefeningen waar wij achter staan:

https://www.sportzorg.nl/oefeningen

Sportschoenen

Sport en sportschoenen zijn onlosmakelijk van elkaar. Maar waar moet je op letten bij het aanschaffen van een goede schoen? Iedere sport heeft specifieke eisen aan de schoen, maar enkele algemene punten van aandacht zijn:

  • Juiste pasvorm, lengte en breedtemaat.

  • Kies een stevige schoen die ook voldoende bescherming biedt.

  • Zorg dat het buigpunt van de schoen op de juiste plaats zit.

  • Demping; de demping mag niet ten koste gaan van de stabiliteit. 

  • Dikte van de loopzool: het voordeel van een dunne zool is de stabiliteit en het goede bodemcontact. Dit is belangrijk voor de explosieve wend- en keerbewegingen.

  • Let op dat je je goed laat informeren over zowel de schoen als de schoen in combinatie met jouw voeten.

  • Vervang de schoenen regelmatig, sportschoenen hebben veel te lijden. 

Voeding en sport

Een juiste voeding is één van de belangrijkste dingen waar een sporter aan moet denken. Wil je meer te weten komen over een goed voedingspatroon? Kijk dan op onderstaande link:

https://www.sportzorg.nl/sportvoeding

Cooling-Down

Een cooling-down wordt door veel sporters vergeten, terwijl deze ook blessures kan voorkomen en herstel van de spieren bevordert. Een cooling-down zorgt voor een verbeterd herstel van je inspanningen en laat het lichaam geleidelijk weer tot rust komen. Door een cooling-down blijft de doorbloeding in de spieren langer actief en worden de geproduceerde afvalstoffen beter afgevoerd.